Design ma męskie imię
Autor: Aneta Gawędzka-Paniczko, fot. Porsche Design
Każda licząca się marka samochodowa ma w ofercie segment dodatków zaprojektowanych z myślą o swoich klientach i fanach. Ale chyba tylko Porsche uczyniło z tego biznes oparty na wzornictwie najwyższej próby. Wyrafinowanym, luksusowym i technicznie niemającym sobie równych. Poznajcie markę Porsche Design, która od ponad 50 lat uwodzi świat swoim mocnym, męskich charakterem.
Nie ma na świecie miłośnika motoryzacji, który nie znałby marki Porsche, a już zwłaszcza legendarnej „dziewięćset jedenastki”. Porsche 911, flagowy model niemieckiej marki, produkowany jest od 1964 roku i w ciągu ostatnich kilku-dziesięciu lat zyskał miano ikony sportowego stylu – nie tylko dzięki osiągnięciom na torze.
Ponad pół wieku historii
Pierwotna linia auta to zasługa prof. Ferdinanda Alexandra Porsche, który pod koniec lat 50. XX wieku stworzył pierwsze szkice znanego do dziś auta – od tamtej pory znacznie zmodernizowanego, zarówno pod względem technicznym, jak i wzorniczym.
Dziś Porsche 911 to legenda motoryzacji, przedmiot pożądania i fascynacji i jedno z najstarszych sportowych aut, które wciąż nie schodzi z taśmy produkcyjnej. Wiele zabytkowych i sportowych modeli marki możemy podziwiać w Porsche Museum w Zuffenhausen (Stuttgart), które swoje eksponaty prezentuje całemu światu, dowożąc je na słynne imprezy motoryzacyjne. Na Porscheplatz przy Muzeum Porsche obejrzymy również Porsche 911, ale w nietypowej – artystycznej odsłonie.
Dwa lata temu odbyła się tam spektakularna prezentacja rzeźby „Inspiracja 911” brytyjskiego artysty Gerrego Judah. Stworzył on 24-metrowy monument złożony z trzech kolumn zwieńczonych egzemplarzami Porsche 911. Każdy z nich to biały, lśniący model reprezentujący inny fragment historii niemieckiej marki. Rzeźba jest stałą atrakcją Porscheplatz, oddając hołd tradycji i bogatej historii firmy.
Równie niesamowita jest architektura obiektu, autorstwa Delugana Meissla we współpracy z Elke Delugan-Meissl i Martinem Jossem. Jednak to czerwone logo zdobiące zaokrągloną fasadę hal i salonów firmowych marki, rozsianych po całym świecie, stały się elementem najbardziej rozpoznawalnym. Jednym z nich jest salon Porsche w Niederrhein-Moers w Niemczech, gdzie o komfort użytkowników dba System KAN-therm Press, przeznaczony do instalacji w miejscach publicznych, m.in. ze względu na wysoką estetykę, odporność mechaniczną i ponad 50-letnią trwałość eksploatacyjną.
Światowe wzornictwo
Porsche to oczywiście nie tylko samochody, to również najwyższej klasy wzornictwo, poparte współczesną myślą technologiczną – oszczędną, funkcjonalną i unikatową. Nie wszyscy na ten purystyczny design są gotowi. Ale tym, którzy się przekonali, przypisuje się znajomość dobrego stylu i wyrafinowanego gustu. „Przecież Porsche to marka motoryzacyjna!”. I tak, i nie. Kiedy w 1972 r. Ferdinand Alexander Porsche, rezygnując z funkcji głównego designera, opuścił firmę i założył własną markę luksusową: Porsche Design, nastała nowa era produktów luksusowych. W 2003 r. spółka przekształciła się w grupę projektową Porsche Design Group, pod której skrzydłami znajdują się obecnie trzy brandy: Porsche Design (marka premium oferująca produkty luksusowe i zaawansowane technologicznie), Porsche Driver’s Selection (produkty dedykowane dla fanów pojazdów Porsche) i Studio F.A. Porsche (pracownia dbająca o ponadczasowy design produktów Porsche Design Group i współpracująca z markami zewnętrznymi). Każda z nich, wierna pierwotnym założeniom firmy, pracuje nad unikatowymi produktami, których design i funkcjonalność potwierdzają najwyższą jakość.
W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat grupa designerów i specjalistów od promocji wywindowała produkty Porsche Design Group, nadając im miano niemal tak kultowych, jak słynne samochody. Projektują z klasą i znakomitym wyczuciem stylu. Wyznaczają ponad-czasowe światowe trendy i z roku na rok powiększają swój asortyment.
Od słuchawek do kuchni
Portfolio firmowe Porsche jest niezwykle bogate. Przebija przez nie minimalizm i umiłowanie prostoty. Znajdziemy tam akcesoria modowe i skórzane, odzież sportową, eleganckie buty męskie, ale też słuchawki (modele KEF M200 i KEF 500 zdobyły nagrody Red Dot Awards Product Design 2013) czy uwielbiane przez świat okulary. Model P’6001 zyskał miano Eyeware Of The Year 2002, ale to wzór z 1987 r. (P’8478 z wymiennymi szkłami), skradł serca ponad sześciu milionów osób. Do dziś uznawany jest za produkt, który w optycznym świecie odniósł największy sukces – ten sam wzór, choć wykonany z bardziej nowoczesnych materiałów. W ofercie marki nie brakuje też luksusowych torebek, funkcjonalnych walizek, męskiej biżuterii i linii kosmetyków. Jest nawet samochód na pedały dla dzieci, a także sportowy rower, kije golfowe, fajka i… szisza (shisha). Znakiem rozpoznawczym marki jest najwyższych lotów elektronika (smartfony, laptop, systemy głośnikowe), wieczne pióra i oczywiście zegarki. Jest też coś dla miłośników urządzania przestrzeni: baterie umywalkowe oraz kuchnia stworzona wspólnie z znaną marką Poggenpohl.
Wzornictwo w parze z funkcjonalnością
Porsche Design Studio swoje projekty tworzy we współpracy ze światowymi markami. Poza wspomnianą Poggenpohl są również: Huawei, BlackBerry, Rodenstock, Bosch, Siemens czy Addidas. O każdej gałęzi szerokiego asortymentu można napisać osobną opowieść, wymieniając choćby zalety, zdobyte nagrody i nazwiska słynnych osób, które cenią sobie najwyższej klasy design i funkcjonalność. Te dwa elementy od początku istnienia marki są kluczem do jej sukcesu.
„Design is led by the key function of the object which I am supposed to create.” (Projekt wynika z kluczowej funkcji obiektu, który mam stworzyć – wolne tłumaczenie) – opowiadał Ferdinand Porsche, założyciel Porsche Design. Podkreślał, że to forma wyraża funkcję, musi więc z nią współgrać, a istotą minimalizmu jest jego autentyczność i ponadczasowość. „It’s really important to me that the external form is a reflection of the advances in technology” (Dla mnie to bardzo ważne, że zewnętrzna forma jest odzwierciedleniem postępów w technologii) – mówił, stawiając na autentyczność i ponadczasowość, a nie modę, która przemija. Jego słynne motto do dziś widnieje na firmowej stronie Porsche Design: „If you analyze the function of an object, its form often becomes obvious” (Jeśli analizujesz funkcję obiektu, jego forma często staje się oczywista).
Charakterystyczna dla Porsche Design jest monochromatyczna linia kolorystyczna – szarość, stal, głęboka czerń i ciemna skóra. Mocniejsze akcenty, np. w postaci żółci czy czerwieni, stanowią wyjątek, który tylko potwierdza regułę. Na firmowych półkach Porsche Design (ich sklepy i stoiska można spotkać w każdym zakątku świata) ponadczasowa klasyka spotyka się z nowoczesnością, luksus z wyrafinowaniem, a w każdym modelu forma i funkcja są równoważnymi partnerami. Wszystkie oferowane przez markę elementy stanowią całość harmonijnej wzorniczej układanki.
Autor: Aneta Gawędzka-Paniczko
Fot. Porsche Design